onsdag 28. januar 2009

Utfordring - Hva vet du ikke om meg?

Nå for tiden går det en utfordring rundt om i bloggverden. Denne utfordringen har nå nådd klassen min, og jeg har vært så heldig å bli utfordret. Selvfølgelig skal jeg dele syv ting med dere som dere ikke vet fra før av! Skal vi se..

1. Jeg har alltid vært glad i dyr, men ikke alltid på riktig måte. Da jeg var liten spiste jeg en mark. Nam!..

2. Melk er godt og sunt, og jeg drikker skummetmelken rett fra kartongen.

3. Jeg har dansk blod i årene. Ikke rart jeg er som jeg er.

4. Jeg har hatt hjernrystelse 3 eller 4 fire ganger og kuttet meg over øyet to ganger så jeg måtte sy.

5. Jeg ELSKER Tom Hanks. Han er coool. Forest Gump og Den Grønne Mil er b-e-s-t!

6. Jeg har/hadde MANGE rare allergier. Pollen, burot, hassel, or, bjørk, melk, lakris, poteter og enda litt mer.

7. Jeg får dårlig samvittighet hvis jeg finner eller kjøper klær jeg aldri bruker eller som jeg vet at jeg heller aldri kommer til å bruke. Liker å gi ting til fretex og frelsesarmeen.

Dette var vel spennende?!

Nå vil jeg utfordre Magnus, Stian og ?

mandag 26. januar 2009

Så var det på tide med lyrikk!

Hittil har vi bare vært gjennom en av de tre skjønnlitterære
hovedsjengerene, nemlig drama. Nå er det på tide med en skikkelig innføring i den andre hovedsjangeren, lyrikk.

Hva er egentlig lyrikk? Jo nå skal dere høre.
Lyrikk er som sagt en skjønnlitterær tekst med en god del kjennetegn. Vi kan ofte finne rim eller rytmer og mange rare visuelle virkelmidler. En lyrisk tekst skal ikke være spesielt lang, det er ingen roman, og man skal si så mye som mulig med så få ord som mulig. Jeg har ganske god kjennsap til denne sjangeren fordi jeg leste mye regler, rim og dikt når jeg var yngere. Jeg har aldri vært en kløpper på å skrive lyrikk eller vite hva slags "regler" som gjelder når man skal skrive, men jeg har lest en hel del forskjellig. Min personlige favoritt er Andrè Bjerke, han gjør lesing av lyrikk til en helt ny opplevelse!


Pyramiden av Andrè Bjerke


I Egypten bodde egypterne for lenge, lenge siden. De bygget så høyt, egypterne, og vet du hvordan egypterne fikk bygget pyramiden?



De tenkte som så, egypterne: ”Av stener bygger vi den. Vi samler sten: først én, så én, og enda flere siden, og legger sten på sten på sten, så har vi pyramiden!”



Men der tok de feil, egypterne, ja, skammelig feil, egypterne, for stenen var så tung og svær at ingen kunne få lagt den der, nei, ikke engang egypterne! Da var det at en av egypterne, den klokeste mann av egypterne, fikk en idé. Han sa: ”Vi vil forsøke det med fløytespill, så får vi pyramiden til!” Det sa han til egypterne.



Så spilte de fløyter egypterne, ti tusen fløyter, egypterne, og stenene gikk for full musikk til værs: først én, så én, så én, og enda flere siden, og la seg flyvende sten på sten og ble til pyramiden!



De fikk det til, egypterne, med fløytespill, egypterne, engang i egyptertiden. Nå vet du hvordan egypterne fikk bygget pyramiden.




Dette diktet er kjenner jeg godt til fra før av. Hjemme har jeg en liten bok med kjempemange av Andrè Bjerkes dikt, rim og regler, men jeg har alltid likt dette spesielt godt.

Litt mindre sykehus, litt mer jungel og kanskje en ny blogg?

Ny layout!
Som dere sikkert ser har jeg skaffet meg en helt ny layout. Den er litt mer " funkey and fresh" i forhold til den gamle. Det er så kjedelig å ha den hvite sterile fargen som dekker hele bakgrunnen. Det gir meg den ekle sykehusfølelsen, bortsett fra at det dette er på internett. Haha. Hver gang jeg kommer inn på bloggen min nå, så føles det ut som å komme inn i den fargerike jungelen! Mye mye mye mer spennende.


Det er bare å legge igjen kommentarer hvis det er andre forslag til fargevalg og sånt.


Ny blogg?
I dag fant jeg ut at det ville være morsomt å opprette en blogg til, men det skal ikke ha noe som helst med skolefag å gjøre. Hvis jeg greier å komme så langt som å faktisk opprette denne bloggen, så skal den handle om alt annet enn skole! Jeg skal jo som sagt flytte til England i august i år, og det ville sikkert vært veldig positivt å kunne holde alle oppdatert via blogg. Legge ut ulike bilder og skrive lange og fine innlegg. Kanskje det kan hjelpe på eventuelt hjemlengsel også(som sikkert kommer til å dukke opp iløpet av de første ukene).

Bildet er funnet her

tirsdag 13. januar 2009

Digitale fortellinger - historier i bilder

Før jul fikk vi i oppgave å lage en såkalt"digital fortelling". Vi skulle lage en historie med et klart budskap ved hjelp av bilder, musikk, stemmer o.l. med programmet photostory.


Jeg var så heldig å få komme på gruppe med Caroline og Kristiane og det tok ikke spesielt lang tid før vi visste hva vår digitale fortelling skulle handle om. Siden det var jul og mye fokus på gaver og penger, ønsket vi å sette lys på forskjellene mellom rik og fattig.

Alle tre følte at dette var et passende tema å velge fordi materialisme var en av sjangrene man kunne velge å lage en historie om. Det var SVÆRT få som hadde valgt denne sjangeren.

Vi startet opp med en liten idèmyldring om hvordan bildene skulle settes opp og om hvilken type musikk vi skulle bruke. Det ble en litt rolig sang som heter "a drop in the ocean". Bildene hentet vi fra google, og vi valgte bevisst å bruke fargede bilder der bildene skulle illustrere rikdom og sort-hvitt bilder der bildene skulle illustrere fattigdom og nød. Bildene ble satt i ulik rekkefølge for å prøve å skape et så sterkt inntrykk hos medelevene som mulig. I tillegg til musikk snakket jeg til noen av bildene (det er ganske pinlig å høre seg selv over høytalere i klasserommet, men man må jo offre seg litt for resten av gruppen).
Vi støtte ikke på noen tekniske problemer underveis, det eneste problemet måtte være da nesten hele klassen tok studiedag. Caroline satt på skolen og Kristiane og jeg var hjemme, men vi møttes til slutt på skolen i en time for å få gjort ferdig mest mulig.
Jeg synes det ferdige produktet ble bra, men det kanskje litt kjedelig i lengden. Det var en veldig seriøs fortelling uten noehumor og det er lett å se at ikke alle synes det er like spennende å se på.
Uansett, det viktigste var å få frem skillet mellom fattig og rik og forhåpentligvis få andre til å tenke mer på dem som lider. Bare ved å donere litt penger eller gi bort noen gamle klær til fretex akn man gjøre en forskjell!
Bilde er hentet her og her

onsdag 17. desember 2008

Endelig ferie!

Å så var det jul igjen! Endelig er det på tide å legge vekk alt skolearbeidet og ta seg en velfortjent ferie. Det har vært en relativt hard 1.termin med mange presentasjoner,en hel del prøver og mye pugging og tøff lesing. Det har jo selvfølgelig vært mange morsome og spennende ting som har vært på agendaen også. Bloggingen har vært lærerik og morsom, selv om det til tider bare har vært til bry.

Alt i alt har dette vært en god start på videregående skole!

Bilde er funnet her

OD-dag 08

Og så var det tid for OD-dag. I år skal som sagt pengene gå til utdanning av jenter i Bangladesh, til et prosjekt som kalles Shonglap. Her får jentene ettårig utdanning fordi de ikke har kunnet gå på skole som en følge av fattigdom.

Jeg har aldri selv vært i Bangladesh og har heller ikke hørt spesielt mye om landet, men jeg vil tro at det går et stort skille mellom min ungdomstid her i Norge og ungdomstiden til en jente der borte. Jeg kan bestemme mer eller mindre hva jeg gjør og vil gjøre med livet mitt. Det er det mange jenter i Bangladesh som ikke har muligheten til. Det er fattigdom, tidlige tvangsekteskap og andre vanskelige situasjoner mange av disse jentene må forholde seg til. Utdanning er viktig for alle, men kanskje spesielt viktig for jenter som lever på denne måten.


Operasjon Dagsverk er en god ting,mener jeg. Det å kunne hjelpe mennesker som virkelig trenger det er en veldig god ting. Man gjør virkelig en god gjerning, i tillegg til å føle seg litt stolt. Jeg føler det ihvertfall sånn. Det skal ikke mer til enn å jobbe litt ekstra, før du har hjulpet et menneske med å få en bedre hverdag. Jeg hadde aldri vurdert det å ikke ikke stille opp. For meg er det en selvfølge å delta på prosjekter som Operasjon Dagsverk!


Bilder er funnet her og her

tirsdag 9. desember 2008

Jungelboka, What A Show!

Vi var på Det Norske Teateret onsdag 3. desember. Det var en oppsetning av jungelboken, bare i urban versjon. Forestillingen var utrolig bra fra begynnelse til slutt, og hadde mange innspill fra både kjente filmer og kjent musikk. Dette gjorde forestillingen enda mer interessant.

I hovedrollen som Mowgli var det Adil fra Dansefeber som løp rundt med både ulver og keege aper i den urbane jungelen. Adil var strålende i denne rollen! Jeg hadde ikke vært på woorkshoppen med de andre i klassen, da jeg hadde vært på elevrådstur. Det var jo selvfølgelig litt dumt, men jeg tror ikke det gjorde noen forskjell for min oppatning av forestillingen. Jeg elsker å gå på teater og jeg har sett mange ulike forestillinger. Alt fra Cats til West Side Story.

Denne forestillingen vil jeg anbefale til alle. Løp å se!