onsdag 20. oktober 2010

Jamstillingsvedtaket

Jamstillingsvedtaket var et forslag om at "folkemaalet" skulle likestilles med "skriftspraaget". Dette vil altså si at landsmål og riksmål skulle likestilles. Dette vdtaket ble vedtatt den 12. mai 1885. Det ble også bestemt at alle lærere skulle ta kurs i landsmål for at de skulle ha et godt og riktig grunnlag for undervise elevene.

Språk og nasjonsbygging

Det er en viss sammenheng mellom språk og nasjonsbygging. Språket blir for et folk en slags identitet som gjør at man føler seg som en del av en gruppe, for eksempel en del av det norske folket. Ved å bygge opp sitt eget språk, slik det norske folket gjorde etter dansketida, bygges også en ny nasjon opp. En nasjon som er selvstendig.

onsdag 13. oktober 2010

Modernisme og nyromantikk

1. Særtrekk ved modernismen som litterær sjanger er at den legger mye vekt på vår evne til å skape og utrette og endre våre egne omgivelser(miljø). Vitenskapen fikk en større betydning, og en ny "tidsalder" slår inn. Man skal tenke nytt, legge fortiden bak seg.

2. Knut Hamsun.
  • Bakgrunnen for at forfattere og kunstnere bryter med tradisjonell form er at de ville fokusere på noe nytt og spennende, de ville skape noe nytt. Det var viktig å få frem opplevelser og følelser som tidligere var "ukjente".
  • Knut Hamsun ble født 4 august, 1859. Han var en norsk forfatter som regnes som en av de mest innflytelsesrike forfattere i det 20. århundre, samt at mange mener han innførte den moderne romanen. En av Hamsuns mest kjente romaner er "sult". Knut Hamsun ble tildelt Nobels litteraturpris i 1920.
  • Bakgrunnen for at vi kaller Hamsun for nyromantikker, er fordi legger mye vekt på følelser og natur, noe som er viktig i nyromantikken. Han skildrer spesielt naturen, den ville vakre naturen som er så storslagen.
  • Romanen "Sult" handler om en strevende forfatter som lever i hovedstaden. Noen modernistiske trekk ved denne romanen er at den har mange dystre miljøskildringer. Selv om ting noen ganger ikke går like bra for den strevende og sultende forfatteren, går det alltid bra til slutt.

mandag 13. september 2010

tirsdag 7. september 2010

" Meg Selv" av Henrik Wergeland


Diktet "Meg Selv" ble skrevet av Henrik Wergeland i 1841. Jeg vil si at temaet i diktet er selvbilde og natur. Wergeland skriver om seg sev, og hvordan han ser på seg selv, ved å trekke inn naturen rundt seg.

Han skriver om hva slags ting som gleder han og han forsterke disse følelsene ved å bruke f.eks. 'solen' og de 'grønne duftende bladene' som virkemiddler. Gjennom hele diktet er det billedlige virkemiddler som blir brukt, og det gjør jo at lereren blir mer trukket inn i hva Wergeland skriver, hva han tenker og føler.

onsdag 1. september 2010

Matt.18.20.

Matt. 18.20. er skrevet av Tor Åge Bringsværd. Fortellingen handler i korte trekk om en gudstjeneste som finner sted i en "hvit" kirke der en neger plutselig kommer inn. Negeren blir brutalt behandlet, han blir misbrukt med stygge ord og til og med fysisk angrepet av deltakerne i gudstjenesten. Negeren nekter å dra, og under hele opprøret sier han ikke ett ord, selv ikke etter rettssaken som følger. Det hele ender meg at han blir dømt til døden for gudsbespottelse.

Temaer som står sentralt i denne teksten er rasisme og fordommer. Fordi negeren ikke er "hvit" føler deltakerne i gudstjenesten at det er greit å kaste om seg med stygge ord, ord som ikke skal sies i en kirke, i tillegg til å drive fysisk avstraffelse. Senere viser det seg faktisk at denne stille og underlige negeren er Jesus. Han har blitt dømt etter fordommer skapt av samfunnet og ingen vil se at det kan være noe bak de mørke huden. Budskapet i denne fortellingen vil jeg si er at man ikke skal 'dømme en bok på omslaget'.

At negeren er Jesus kommer tydelig frem i teksten ved bruk av hjelpemiddler som symbolikk. Det fortelles at negeren hadde hull-lignende sår i håndflatene sine, slik som Jesus hadde da han ble korsfestet. Det er her man virkelig forstår alt.

Tilbake på skolebenken i Norge

Jaja, da var det hele over. Jeg har nå hatt tilsammen 10 skoledager i 3.klasse på Sandvika, og jeg merker at dette kommer til å bli et kjempetøft år... Også i år skal vi blogge aktivt i norsken, så jeg har valgt å bruke denne bloggen igjen.

Dermed er et nytt kapittel på blogge startet.
En Verden Av Norsk - skoleåret 10/11!