mandag 13. september 2010
tirsdag 7. september 2010
" Meg Selv" av Henrik Wergeland

Diktet "Meg Selv" ble skrevet av Henrik Wergeland i 1841. Jeg vil si at temaet i diktet er selvbilde og natur. Wergeland skriver om seg sev, og hvordan han ser på seg selv, ved å trekke inn naturen rundt seg.
Han skriver om hva slags ting som gleder han og han forsterke disse følelsene ved å bruke f.eks. 'solen' og de 'grønne duftende bladene' som virkemiddler. Gjennom hele diktet er det billedlige virkemiddler som blir brukt, og det gjør jo at lereren blir mer trukket inn i hva Wergeland skriver, hva han tenker og føler.
onsdag 1. september 2010
Matt.18.20.
Matt. 18.20. er skrevet av Tor Åge Bringsværd. Fortellingen handler i korte trekk om en gudstjeneste som finner sted i en "hvit" kirke der en neger plutselig kommer inn. Negeren blir brutalt behandlet, han blir misbrukt med stygge ord og til og med fysisk angrepet av deltakerne i gudstjenesten. Negeren nekter å dra, og under hele opprøret sier han ikke ett ord, selv ikke etter rettssaken som følger. Det hele ender meg at han blir dømt til døden for gudsbespottelse.Temaer som står sentralt i denne teksten er rasisme og fordommer. Fordi negeren ikke er "hvit" føler deltakerne i gudstjenesten at det er greit å kaste om seg med stygge ord, ord som ikke skal sies i en kirke, i tillegg til å drive fysisk avstraffelse. Senere viser det seg faktisk at denne stille og underlige negeren er Jesus. Han har blitt dømt etter fordommer skapt av samfunnet og ingen vil se at det kan være noe bak de mørke huden. Budskapet i denne fortellingen vil jeg si er at man ikke skal 'dømme en bok på omslaget'.
At negeren er Jesus kommer tydelig frem i teksten ved bruk av hjelpemiddler som symbolikk. Det fortelles at negeren hadde hull-lignende sår i håndflatene sine, slik som Jesus hadde da han ble korsfestet. Det er her man virkelig forstår alt.
Tilbake på skolebenken i Norge
Jaja, da var det hele over. Jeg har nå hatt tilsammen 10 skoledager i 3.klasse på Sandvika, og jeg merker at dette kommer til å bli et kjempetøft år... Også i år skal vi blogge aktivt i norsken, så jeg har valgt å bruke denne bloggen igjen.
Dermed er et nytt kapittel på blogge startet.
En Verden Av Norsk - skoleåret 10/11!
Dermed er et nytt kapittel på blogge startet.
En Verden Av Norsk - skoleåret 10/11!
fredag 18. september 2009
England
Naa har jeg vaert i England i 3 uker! Det er helt utrolig hvor fort tiden har gaatt. Har kommet godt inn i hverdagen, og trives godt med fagene paa skolen. Jeg tar law, psychology, ICT(IT), fransk og matte. Favorittfaget mitt er law, og jeg er faktisk flink i det :P Har nylig hatt litt problemer med fagvalgene mine i forhold til hva jeg skal velge naar jeg begynner i 3.klasse.. Forhaapentligvis har jeg naa faatt ordnet opp i alt, bare noen smaa justeringer gjennstaar. Jeg er nodt til aa legge ut kompetansemaalene i Fransk her, fordi jeg ikke har noen printer og skolen min blokker mailen min. De tror det er een eller annen form for pornografisk side. Haha.
Eastbourne er en kjempefin by med mye rart aa by paa. Ikke langt unna har vi London, Brighton og mye mer. Det er supert:D
Eastbourne er en kjempefin by med mye rart aa by paa. Ikke langt unna har vi London, Brighton og mye mer. Det er supert:D
tirsdag 11. august 2009
"Bloggoppussing"
Nå er det ikke lenge til avreise. Jeg flytter til Eastbourne 29 august, og vil bli boende der i 10 mnd. Dermed er det på tide med en liten "bloggoppussing", hvis det kan kalles for det.
Denne bloggen er opprinnelig en skoleblogg relatert til norskfaget, men siden jeg flytter vil jeg gjøre det om til en personlig blogg der jeg kan holde alle oppdatert på hva jeg driver med. Bloggen vil fortsatt bli skrevet på norsk, ved mindre folk ønsker at jeg vil skrive på engelsk da.
Vi snakkes!
Denne bloggen er opprinnelig en skoleblogg relatert til norskfaget, men siden jeg flytter vil jeg gjøre det om til en personlig blogg der jeg kan holde alle oppdatert på hva jeg driver med. Bloggen vil fortsatt bli skrevet på norsk, ved mindre folk ønsker at jeg vil skrive på engelsk da.
Vi snakkes!
onsdag 10. juni 2009
Snart er det over for denne gang...
Hallo i luken!
På tide med en liten oppsummering.
Jeg vet neimen ikke hva jeg skal tenke eller si, for nå er skoleåret nesten over for denne gang. Ukene har rast forbi i ekstrem fart og det blir ikke tid til alt man vil gjøre. Det er nå under 3 mnd. til jeg reiser avgårde til Eastbourne, og det skremmer vettet av meg! Helt utrolig å tenke på at om 9 dager må jeg si hadet til den beste klassen jeg tror jeg noen gang har hatt, og jeg kommer ikke til å se dem igjen før i tredje klasse.. Gud så trist det kommer til å bli.
Verdens største opptur inntraff denne uken, helt presist på tisdag. Jeg kom IKKE opp i muntlig eksamen, noe som beviser at karma ikke hater meg alikevel. Jeg har kommet frem til at jeg elsker det norske skolesystemet når det gjelder eksamensprosedyrer. Det at man faktisk kan greie å slippe unna både skriftlig og muntlig eksamen er jo bare helt fantastisk! Det er jeg vel ikke alene om å mene?
Det med eksamen kommer nok til å bli ekstremt annerledes når jeg kommer til England, det er ikke egentlig noe poeng i å lure engang. Mye jobbing og mye studering.
På tide med en liten oppsummering.
Jeg vet neimen ikke hva jeg skal tenke eller si, for nå er skoleåret nesten over for denne gang. Ukene har rast forbi i ekstrem fart og det blir ikke tid til alt man vil gjøre. Det er nå under 3 mnd. til jeg reiser avgårde til Eastbourne, og det skremmer vettet av meg! Helt utrolig å tenke på at om 9 dager må jeg si hadet til den beste klassen jeg tror jeg noen gang har hatt, og jeg kommer ikke til å se dem igjen før i tredje klasse.. Gud så trist det kommer til å bli.
Verdens største opptur inntraff denne uken, helt presist på tisdag. Jeg kom IKKE opp i muntlig eksamen, noe som beviser at karma ikke hater meg alikevel. Jeg har kommet frem til at jeg elsker det norske skolesystemet når det gjelder eksamensprosedyrer. Det at man faktisk kan greie å slippe unna både skriftlig og muntlig eksamen er jo bare helt fantastisk! Det er jeg vel ikke alene om å mene?
Det med eksamen kommer nok til å bli ekstremt annerledes når jeg kommer til England, det er ikke egentlig noe poeng i å lure engang. Mye jobbing og mye studering.
Abonner på:
Innlegg (Atom)
