tirsdag 10. mars 2009

Reklameanalyse - Takk For Turen!

Ok. Nå har vi fått nok en analyseoppgave som skal gjøres her på bloggen. Denne gangen er det ,som dere kanskje har skjønt, reklame som står for tur. Reklame kommer fra det latinske ordet reclamare som betyr å rope ut gjenntatte ganger. Veldig enkelt fortalt bruker vi reklame for å fremme et produkt eller en tjeneste for å skape et ønske om akkurat denne tjenesten, produktet elle hva det enn måtte være. Det er ikke sikkert vi tenker over det, men reklame finner vi over alt. På bussen, på skolen, på tv. Absolutt over alt!
Jeg har valgt å analysere en TV-reklame for kvikklunsj. Denne reklamen er etter min mening verdens fineste reklame. En skikkelig gledesspreder. Sangen som er brukt har jeg også brukt i en musikkanalyse lenger nede på bloggen.

Reklamen så jeg for første gang på TVnorge for nesten et år siden, men den ruller fortsatt jevnt og trutt på norges tv-skjermer. Det er ikke før på slutten av selve reklamen at man skjønner at den er laget for sjokoladen kviklunsj. Når det gjelder målgruppen for denne reklamen vil jeg påstå at det er hele Norge som er ment. Kvikk lunsj er norsk, har feiret sitt 70års jubileum og er noe alle nordmenn burde sette pris på.

Denne reklamen er ikke av den vanlige "løp og kjøp" typen, og det sies heller ingen ting iløpet av selve filmsnutten. Vi får se vakker natur og mennesker som arbeider ute. Det norske flagget dukker også opp. Dette er en ganske patriotisk reklame. Mot slutten dukker teksten opp "til alle som gjør det mulig - takk for turen" og kvikk lunsj - tursjokolade i 70 år". Farger og kontraster er sterke, og det gjør hele reklamen veldig glad og sprudlende. Dette gjør at man må se den ferdig. Jeg blir stolt over å være norsk når jeg ser denne reklamen, i tillegg til å få lyst på kvikk lunsj.
Jeg mener reklamen i helhet er svært god, og den får frem budskapet klart og tydelig. Det eneste negative kan være det at man ikke helt vet hva det reklameres for på starten. Reklamen er veldig orginal og støtter godt opp for det produktet det reklameres for. Kvikk lunsj er godt norsk og det ser vi ved hjelp av for eksempel det norske flagget og den storslagne naturen. Rett og slett en kjempefin reklame!

Ingen kommentarer: