mandag 26. januar 2009

Så var det på tide med lyrikk!

Hittil har vi bare vært gjennom en av de tre skjønnlitterære
hovedsjengerene, nemlig drama. Nå er det på tide med en skikkelig innføring i den andre hovedsjangeren, lyrikk.

Hva er egentlig lyrikk? Jo nå skal dere høre.
Lyrikk er som sagt en skjønnlitterær tekst med en god del kjennetegn. Vi kan ofte finne rim eller rytmer og mange rare visuelle virkelmidler. En lyrisk tekst skal ikke være spesielt lang, det er ingen roman, og man skal si så mye som mulig med så få ord som mulig. Jeg har ganske god kjennsap til denne sjangeren fordi jeg leste mye regler, rim og dikt når jeg var yngere. Jeg har aldri vært en kløpper på å skrive lyrikk eller vite hva slags "regler" som gjelder når man skal skrive, men jeg har lest en hel del forskjellig. Min personlige favoritt er Andrè Bjerke, han gjør lesing av lyrikk til en helt ny opplevelse!


Pyramiden av Andrè Bjerke


I Egypten bodde egypterne for lenge, lenge siden. De bygget så høyt, egypterne, og vet du hvordan egypterne fikk bygget pyramiden?



De tenkte som så, egypterne: ”Av stener bygger vi den. Vi samler sten: først én, så én, og enda flere siden, og legger sten på sten på sten, så har vi pyramiden!”



Men der tok de feil, egypterne, ja, skammelig feil, egypterne, for stenen var så tung og svær at ingen kunne få lagt den der, nei, ikke engang egypterne! Da var det at en av egypterne, den klokeste mann av egypterne, fikk en idé. Han sa: ”Vi vil forsøke det med fløytespill, så får vi pyramiden til!” Det sa han til egypterne.



Så spilte de fløyter egypterne, ti tusen fløyter, egypterne, og stenene gikk for full musikk til værs: først én, så én, så én, og enda flere siden, og la seg flyvende sten på sten og ble til pyramiden!



De fikk det til, egypterne, med fløytespill, egypterne, engang i egyptertiden. Nå vet du hvordan egypterne fikk bygget pyramiden.




Dette diktet er kjenner jeg godt til fra før av. Hjemme har jeg en liten bok med kjempemange av Andrè Bjerkes dikt, rim og regler, men jeg har alltid likt dette spesielt godt.

1 kommentar:

Samfunnsøkonomi sa...

Jeg liker diktet :) barnerim er så skjønne! fint innlegg vilde ;)