mandag 9. februar 2009

Er dette en romantisk komedie, drep regissøren! En musikkvideoanalyse

Hei Hei, alle sammen!

I denne ukas blogglekse har vi fått i oppgave å presentere en musikkvideo vi liker, synes er morsom eller annerledes. Det var litt vanskelig å skulle velge bare èn video siden det er så uendelig mange å velge mellom. Tilslutt, etter mye frem og tilbake, valgte jeg "Kill the director" av The Wombats. Det er ikke sikkert dere har hørt om dem, men de er et band fra England med to britiske og ett norsk medlem.


Sangen jeg har valgt er hentet fra albummet "A Guide to Love, Loss and Desperation" som ble gitt ut i november 2007.

Jeg tror egentlig denne typen musikk passer for alle som liker sjangerene indie-rock, men er nok aller mest passende for den litt yngre generasjon. Skriver ikke noe spesiell alder for å utdype, men du kan jo tenke selv hva jeg mener er "den litt yngre generasjon".


Teksten er det ikke så mye å si om. Den handler om det motsatte kjønn, altså kvinner. Den handler om å spille i en film der det er en kvinnelig regissør. Regissøren gjør denne mannen(Matthew Murphy) kvalm og han takler henne rett og slett ikke fordi han ikke forstår seg på kvinner. Han tenker for seg selv at hvis det er en romantisk komedie han spiller i, så må noen drepe regissøren. Det er refrenget som lyder slik:


"If this is a rom-com

Kill the director

If this is a rom-com

Kill the director please"


Rom-com betyr romantic commedy.

Gjennom hele musikvideoen befinner vi oss på settet til en film/serie. Hovedpersonen som også er sangeren i The Wombats går gjennom et slags marked. Mens han går får vi se mange forskjellige mennesker som gjør forskjellige ting. Av og til står bandet å spiller "midt i gata". Helt på slutten blir plutselig alle untatt Matthew(lead singer) skutt og vi får se hvordan settet ser ut. Jeg har ikke fått noe serlig inntrykk av at videoen forteller en spesiell historie, men handlingen foregår på ett som samme sted hele tiden. Så hvis jeg skal beskrive hvordan videoen er bygget opp vil jeg si at det er en slags historie uten mye hendelser. Teksten passer godt med innholdet i videoen, fordi man skjønner at videoen baserer seg på innspillingen av en film/serie, akkurat som det synges om i sangen. Jeg synes det er ganske fin flyt. Miljøet som skildres er folksomt og travelt med mye liv og aktvitet. Jeg synes at også dette passer godt inn med både teksten og videoen.


Grunnen til at jeg liker musikkvideoen til "Kill the director" er egentlig den enkle måten den er laget på. Det er ikke masse stilige virkemidler eller tekniske dippedutter. Den er ren og pen, men med karakter. Jeg kjenner så godt igjen hele settingen med alt for glade og perfekte mennesker fra TV, og dette gjør det ekstra morsomt å se den. Det virker for meg som om det mellom linjene er en liten latterliggjøring av Tv og filmindustrien. Hvem vet? Jeg liker egentlig alle videoene til The Wombats av den enkle grunn at de er så energiske og jordnære.


Kameravinkelene som er brukt er for det meste normal og av og til fokusering på ansikter. Det gir derfor inntrykk av et lite sted, og det passer bra med tanke på at dette er et Tv/film sett.


Alt i alt synes jeg dette er en god og ikke minst livlig musikkvideo med mye karakter. Det er ikke så alt for mange av dem for tiden. Jeg valgte denne videoen nettopp på grunn av det jeg nevnte ovenfor. "Kill the director" og The Wombats generelt gjør meg superglad og i godt humør! I videoen synes jeg at de fremstår som morsome og kreative, ikke et stivt band som følger "moten".


Alt jeg kan si er; "GO-GO-GO Wombats!!"



Ingen kommentarer: