onsdag 4. februar 2009

En sangtekst - hva er historien?

Safe travels by Peter and the wolf

Ahhh
My brother dreaming of a new land
Where the rivers wind through the villages
And the people breathe so easily
All the region trees go the same way
Don't have to go I know you know you know
But if you gotta go
Whoa-oh

Safe travels

My brother wander in the tall grass
It's ok to run we expect you back
Know how to climb a tree I assume you do I admit it
Man i'm not as sharp as you Oh but i know
It's still a war down there
And if ya gotta go
Whoa-oh


Safe travels

Oh oh safe travels
Oh oh safe travels
Oh oh safe travels
Oh oh safe travels

Min tolkning av teksten


Denne sangen er skrevet og fremført av en gruppe som heter Peter and the wolf, ikke akkurat et vanlig navn på en gruppe. Første gang jeg hørte den var i en reklame for kvikklunsj som gikk på Tv for en god stud siden. Denne sangen er en skikkelig gledesspreder etter hva jeg mener, og jeg blir ALDRI lei av den! Den har så fengende rytme og refrenget klistrer seg fast på hjernen etter første gang.

Det er ikke helt lett å besteme seg for presis hva teksten handler om, men jeg tror den handler om en person som skal reise fra familien og vennene sine for å delta i krig. Kanskje det er Vietnam krigen? Teksten forteller om et sted som er så fredelig, men som fortsatt er i krig. En eller annen ønsker ikke at broren skal dra, og forteller ham at han ikke trenger, men hvis han absolutt må så må han ha en trygg reise. Det ventes at han en dag skal han komme tilbake igjen. Det blir formidlet en håpefull stemning, selv om teksten egentlig er litt trist hvis man tolker den på denne måten. Jeg lurer på hva som kommer til å skje med denne personen som skal dra. Kanskje han aldri kommer så langt som å returnere?

Denne sangteksten forutsetter ikke at man har noen forkunskaper om ting. Det er opp til deg selv hvordan du vil tolke den, men hvis man se nøye etter vil nok de alle fleste forstå at teksten dreier seg om krig. Man må bare få med seg sammenhengen mellom alle setningene. Når jeg leste teksten flere ganger la jeg merke til alle "naturbildene". Bl.a.

"My brother wander in the tall grass"
"Where the rivers wind through the villages"
"All the region trees go the same way"

Disse tre eksemplene viser bruken av språklige bilder som virkemiddel. Når jeg hører sangen kan jeg se for meg landskapet helt tydelig, akkurat som om jeg er der. Musikken er veldig enkel, ingen fancy gitarsolo eller sinnsyke rytmer. Jeg synes kanskje det er litt rart å ha så livlig musikk til en tekst som er litt trist, men det gjør at man føler et snev av at alt kommer til å gå bra. Det skaper positive vibber. Det er også en veldig god flyt mellom setningene.










Sett deg tilbake og kos deg!

Ingen kommentarer: